Начало arrow Домът arrow Изповед на един параван
 
Friday, August 18 2017
НачалоКонтактиНовиниВръзки
Основно меню
Начало
Тялото
Душата
Вярата
Чувствата
Домът
Храненето
Работата
Почивката
Красотата
Новото
Любопитното
Полезното
Здравен разговорник
ЗонаЗдраве Магазин
Календар
Нещо различно
Други
Връзки
Контакти
Търсене
Изповед на един параван Печат Е-мейл
02 Dec 2006
Image        Роден съм в Китай през VI век. Според модерното по това време учение за живот в хармония с околната среда ФЪН-ШУЙ, изрисуваните с религиозни сцени и свещени надписи мои платна /направени от хартия или коприна/, предпазвали дома от зли сили и отрицателни енергии.През VIII век, набрах смелост, прескочих границата и се озовах в Япония.
 
    Без да губя време показах на какво съм способен и набързо завоювах толкова солидни позиции, че чак се превърнах в традиционна част от японския битов интериор – там по това време нямаше обособени отделни стаи в жилищата и подвижните прегради /чиято роля узорпирах аз/ оформяха огромните празни пространства. В началото най-често ме поставяха в спалнята, за да прикривам леглото или в дневната. После с мен започнаха да оформят и специални кътчета за пиене на чай.
    По това време майсторите ме изработваха с шест или осем крила, разкрасени с рисунки и орнаменти, които си имаха и свой сюжет. Всеки можеше да го проследи, ако ме разгледа внимателно в посока от дясно на ляво. Най- разпространените и предпочитани мотиви за паравани тогава бяха пагодите, драконите, цветята и птиците. През онези години майсторите не ме изработваха с лице и опако, а ме рисуваха и от двете страни. Често двете изобразени истории бяха съвсем различни и нямаха нищо общо помежду си.
Самата ми направа изискваше голям майсторлък и отнемаше немалко време. Особено ако ме бяха поръчали хора от заможен дом със специални изисквания – да бъда инкростиран с парченца златно фолио или пък лаковото ми покритие и от двете страни да е по-трайно и по-лъскаво.
     Тъкмо, когато се бях замислил, дали да не предприема още едно пътуване до някоя друга непозната страна, получих официална покана да се покажа в Европа, заедно с много други, невиждани до тогава на Стария континент, източни мебели и предмети.
Най-добре се чувствах по времето на Мария Антоанета – то не бе почит, то не бе чудо. Аз станах най – забавната, най – скъпата и най – помпозната вещ във всеки изискан дамски салон. С моя помощ аристократите тогава прекрояваха дворцовото си пространство според висотата на своите гости и повода, по който ги бяха поканили. Изработваха ме с богато резбовани рамки от масив, а платната ми, извезани с ловни сцени или митични сюжети, направо се наредиха сред елитарните произведения на изкуството.
     Но ... всяко нещо си има край. Дойде ХІХ век, наситиха ми се и по едно време даже ме забравиха. Честолюбието ми беше непоправимо наранено- само художниците ме оставиха в ателиетата си, за да прикриват с мен своите модели и недовършени картини.
Добре, че съдбата ми даде втори шанс – днес отново съм на сцената и то в завидната главна поддържаща роля. Изработват ме от бамбук, дървесина, метал и някакви ултра съвременни синтетични материали; аранжират ме с тръстика, сухи клонки, ракита или стара рогозка и ме нареждат в домовете си не толкова, за да оформя или да прикрия нещо, колкото заради декоративния и артистичен ефект.
Image
Окачват ме на стената като картина, замествам щорите пред слънчевите прозорци, приглушавам светлината на някоя много силна настолна лампа. Мога да служа и за закачалка дори. А ако зад мен нощем запалят светлини и аз съм направен от резбована дървена дантела или красива метална плетеница, се получава нещо вълшебно.
    В момента се ползвам със статут на най-екзотичния предмет, взаимстван от Изтока, където... може би знаете, хората умеят да превръщат всекидневния си бит в изкуство и ритуал. А това придава особено очарование на всяка наглед простичка вещ.
Поканете ме и вие във вашия дом – гарантирам ви, няма да съжалявате.





 
< Предишна
Реклама
drugs
V. Milcheva

Creative Commons License
Зона Здраве 2007 (cc); Разрешено е свободното използване на материалите под лиценза Признание-Споделяне на споделеното 2.5 България