Начало arrow Домът arrow Ах, тези маски...
 
Saturday, August 19 2017
НачалоКонтактиНовиниВръзки
Основно меню
Начало
Тялото
Душата
Вярата
Чувствата
Домът
Храненето
Работата
Почивката
Красотата
Новото
Любопитното
Полезното
Здравен разговорник
ЗонаЗдраве Магазин
Календар
Нещо различно
Други
Връзки
Контакти
Търсене
Ах, тези маски... Печат Е-мейл
17 Feb 2007
 Image
   И то не нашите кукерските с многото рога, кожи и чанове по тях / които чужденците се избиват да купуват/, а другите, по – екзотичните/ не само за нас българите/, донесени от далечни земи и континенти, които задължително слагаме на видно място в жилището си и им вменяваме деликатното задължение да поддържат усещането, че този дом не е случаен, че неговите стопани са хора с вкус, възможности и може би с  интереси към културната антропология на човечеството.
   Наистина, домът ни би изглеждал по-хай ако в хола имаме закачена поне една маска – без значение дали е африканска, индианска или азиатска. Ако пък си имаме няколко, можем да оформим цяла композиция – стига това да са маски, които имат поносимост една към друга.

Известно е, че всяка автентична маска е натоварена от своя създател и с определена енергийна задача/ както при нашите магии/ - за любов, за омраза, за мъдрост, за благополучие и богатство, за защита, за дълготрайна младост, за женитба, за плодовитост, за раздяла, раздори, проблеми и болести, дори смърт. В този род маски, които сега наричаме култови, се е кодирала информация/ а може би и продължава да се кодира, особено в африканските и азиатските маски/ за връзка с енергии и сили, които биха изпълнили определената за маската задача. Image
   В Африка и днес се вярва, че има маски на добри духове, на духове пророци и на зли духове. Там често се правели и продалжават да се правят маски на мъртви хора от семейството, които се натоварват с енергията и характера на починалия. Някои африкански племена дори държали маските си заключени, за да предпазят хората от силата на погледите им. А майсторите на някои от лошите полинезийски маски издълбавали очите им така, че да гледат надолу, за да не се втренчват директно в човека, който ги разглежда.    Затова познавачите в тази област съветват, първо да се разпита какво символизира маската, която сте си харесали и от кого е изработена, и чак тогава евентуално да се купува. Ако разберете, че това, което сте харесали, е посветено на агресивно и зло божество, не го вземайте, не го внасяйте в дома си и не го подарявайте на приятели и близки, дори да е с висока художествена стойност.По-добре такива неща да намират място само в музеите.
   Богати експозиции от африкански маски и култови фигури у нас могат да се видят в Националната галерия за чуждестранно изкуство в София и в габровския Дом на хумора.”Ние започнахме да издирваме частни български колекционери на такива фигури и маски през 70-те и 80-те години на миналия век- разказва директорката на дома на хумора в Габрово, г-жа Татяна Цанкова. Това бяха хора, които работеха в различни африкански страни и които знаеха какво точно до купят, за да се направи една богата лична сбирка от скулптурни фигури, композиции и африкански маски. И така попаднахме на частната колекция на Сълза Петканова/ дъщеря на големия наш писател Константин Петканов и поетесата Магда Петканова/. Сълза Петканова е била изпратена в Гана като много квалифициран библиотечен работник, за да помага при основаването на тяхната национална библиотека. Там тя научава повече от 13 диалекта на местното население, успява да се сприятели с тези хора и наистина да закупи много ценни маски. После дори издава книга за тези маски. А на  нашата специализирана библиотека, тя подари част от научната си литература на френски и английски език за африканските маски... Това да изучаваш африканския бит наистина си е цяла наука.
   В момента ние сме направили една изложба, която е от постоянните ескпозиции на дома на хумора и там сме показали част от колекцията, която имаме.
- Какви маски има в нея?
- Ние притежаваме маски от Гана/ на племето Ашанти/, от Нигерия/ на племето Йогуба/,от Танзания/ на племето Маконде/, от Боркина Фасо/ на племето Бобо/, от Камерун, от Конго/ на племената Босондже и Бапенде/, от Код де Воар, Замбия, Заир, Судан, Зимбадзе... Изброих държавите, но маските са от различни племена, които понякога се срещат на територията на няколко държави. Затова ние сме сложили и една карта в дома, която показва точно от кое място на африканския континент са тези маски.
   Имаме маски за предпазване от злото, имаме маски , свързани с аграрните ритуали, за защита от свръх естествени сили...Те имат в себе си закодиран смисъл, както имат примерно закодиран смисъл нашите кукерски игри. И това е една от причините,тези  маски да се намират в дома на хумора. Те обикновено са за предпазване от пожар, от суша; свързани са с радостта от очакване на плодородна реколта. Имаме и маски, които са свързани с обреда на инициацията – това е момента, в който младежите стават пълноправни членове на общността. Тези маски са мирни маски. Те изразяват спокойствието, радостта от живота, надеждата за богат улов и плодородие – както при нашите обичаи, когато девойката става мома за женене.
   Има и още една група маски, които показват комичното в живота. Те имитират надутия млад човек, неспособния да се справи с трудностите в живота. Тези маски имат гротесков характер и танцът с тях напомня пантомимата.”
   За най-богата и най-съвършената в света обаче се смята азиатската култура на маската.Според специалистите, най-старите маски, открити по тези земи, са на 25.000 години.Те са тибетски и изобразяват само женски персонажи. Изработени са от кожа и плат, и са плоски.
   В Камбоджа и Тайланд маските се правели от папие- маше – много закачливи, цветни и весели. В Индонезия и днес усмиват човешката алчност и скъперничеството, лихварите, крадците и прахосниците, както и човека – използвач, с изящни и много точни дървени маски. Дървени са и едни от най-интересните японски маски, изобразяващи богове, полубогове, демони и герои. С тях си служат най-вече в театър Ноо. Казват, че те смайващо променяли своя израз, взависимост от светлината и ъгъла, под който ги гледа публиката.
   Китайците пък изработвали своите маски най-вече от гипс. В по-голямата си част те били копия на театралните маски на Пекинската опера и на други традиционни театрални жанрове, на брой повече от 500. Посланията на тези маски се кодирали чрез цветовете - с червено се оцветявала маската на гнева, с черно – непостоянния характер, добротата се предавала със зеления цвят, подлостта със синия, а маската на кралете била оцветена в оранжаво.
  Стенли парк във Ванкувър - Канада пък е приютил една от най-интересните колекции от индиански маски и тотеми. Те са с огромни размери и разказват историята на първите заселници на Канада.
Image  Любителите на маските за носене твърдят, че всяка такава маска си има своя самоличност. И ако прекалено често я слагате на лицето си, тя в един момент може да измести вашата – дори можете да се почувствате обсебен от нея на принципа ”не аз нося маската, а маската носи моето тяло”. И понеже тя предоставя определена свобода на действие / според персонажа, който изразява/ възможно било да ви изненада с неподозирани страни от вашето поведение, за които дори не сте си имали и най-малка представа.
Затова... внимателно с маските - най вече в личния живот!

 
< Предишна   Следваща >
Реклама
drugs
V. Milcheva

Creative Commons License
Зона Здраве 2007 (cc); Разрешено е свободното използване на материалите под лиценза Признание-Споделяне на споделеното 2.5 България